BIM بدون مرز! openBIM

با این دکمه‌ها می‌تونی این مطلب رو سریع به اشتراک بذاری!

✳️ هسته‌ی اصلی فرایند بیم، همکاری و ارتباطات مؤثر بین ذی‌نفعان پروژه‌ی ساخت  است. موفقیت در این زمینه به توانایی برقراری ارتباط، تبادل، به‌روزرسانی و استفاده از داده‌ها و اطلاعات، بین تیم‌های مختلف پروژه بستگی دارد. به طور کلی، محور اصلی “قابلیت همکاری” در فرایند بیم، توانایی نرم‌افزارها در تبادل و استفاده از داده‌های مدل بیم در تمام چرخه‌ی حیات پروژه است.

 

✳️ اگرچه ممکن است نرم افزارهای مختلف یک شرکت تولید و عرضه‌ی نرم‌افزار بتوانند با یکدیگر قابلیت تبادل فایل و داده داشته باشند، اما در طی انجام یک پروژه‌ی بیم ممکن است تیم‌های مختلف پروژه، از ابزارها و نرم‌افزارهای متفاوتی استفاده کنند. در صورت چنین اتفاقی، به این منظور ‌که قابلیت همکاری و تبادل داده‌ها امکان‌پذیر باشد ناگزیر باید از یک الگو و فرمت فایل مشترک که قابل خوانده شدن و استفاده توسط نرم‌افزارهای مختلف مورد استفاده‌ی طرفین باشد استفاده نمود.

 

✳️ در صنعت ساخت‌وساز، buildingSMART مرجعی جهانی است که تحول دیجیتال صنعت ساخت را دنبال می‌کند و به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، می‌کوشد که با ایجاد و تصویب استانداردها و راه‌حل‌هایی با رویکرد باز (Open) و بین‌المللی برای زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها، موجبات پیشرفت صنعت ساخت را فراهم سازد و در این مسیر اقداماتی را انجام داده است. openBIM ابتکاری از جانب buildingSMART است و یک رویکرد جهانی نه تنها برای طراحی مشترک بلکه برای تحویل، بهره‌برداری و نگهداری پروژه‌ها بر اساس استانداردها و گردش کارِ باز (Open) است. در واقع رویکرد openBIM مزایای فرایند BIM در صنعت ساخت را با بهبود قابلیت اشتراک، استفاده، مدیریت و پایداری داده‌های دیجیتال، گسترش می‌دهد.

 

✳️ فرض کنید سندی متنی را توسط نرم‌افزار Microsoft Word نگارش می‌کنید و می‌خواهید محتوای آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. این اشتراک‌گذاری را به طور معمول در قالب فایل PDF انجام می‌دهید. به دلیل آن ‌که ممکن است فرد مورد نظر، دسترسی به ابزار Word برای باز کردن فایل و اطلاع از محتوای سند نداشته باشد و نیز ممکن است تمایل داشته باشید که محتوای فایل سند، غیر قابل تغییر باشد و تنها علاوه بر مطالعه، امکان اضافه کردن نظرات بر روی آن ممکن باشد.

 

✳️ رویکرد openBIM نیز در قالب فرمت‌های باز فایل بیم، چنین امکانی را فراهم میسازد. بعد از ایجاد مدل بیم، زمانی که برای سایر تیم‌های مختلف پروژه ارسال می‌شود، اگر در قالب فرمت اصلی فایل نرم‌افزاری که با آن تولید شده است به اشتراک گذاشته شود، این احتمال این وجود دارد که هر فردی بتواند در مدل اصلی تغییراتی ایجاد کند و یا این ‌که برای استفاده و اطلاع از محتوای مدل، آن نرم‌افزاری که برای مدل‌سازی استفاده شده است را در اختیار نداشته باشد. اما زمانی که مدل پروژه در قالب فرمت‌ بازِ فایل، اشتراک‌گذاری می‌شود داده‌های آن قابل مشاهده، اندازه‌گیری و استفاده هستند و از محتوای مدل نیز محافظت می‌شود.

 

✳️ دو مورد از الگوها و فرمت‌های فایل openBIM که بیشتر در فرایند گردش کاری بیم مورد استفاده قرار می‌گیرند فرمت‌های IFC و BCF هستند که هر کدام موارد استفاده‌ی خاص خود را دارند. بنابراین ضمن توجه به مبحث LOD در ابتدای امر مدل‌سازی، باید به این نکته توجه داشت که نرم‌افزار منتخب برای مدل‌سازی سه بعدی، قابلیت ایجاد خروجی از مدل، مطابق با فرمت‌های باز فایل بیم همچون IFC را داشته باشد و این امکان فراهم باشد که در صورت نیاز در این قالب به اشتراک گذاشته شده و روند همکاری و تبادل مؤثر داده‌ها و اطلاعات در فرایند کاری بیم دچار اخلال و ناکارآمدی نگردد و همکاری مؤثر به نحو مطلوبی صورت پذیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart

با این فعالیت‌ها امتیازها رو کسب کن که به کد تخفیف تبدیلشون کنی!

نوع فعالیت تعداد امتیاز سقف امتیاز
عضویت در سایت 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
تکمیل پروفایل 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
بازدید روزانه سایت 5 امتیاز یک‌بار در روز
مشاهده هر مطلب و آموزش 5 امتیاز بدون محدودیت
درج دیدگاه برای مطالب و آموزش‌ها 10 امتیاز بدون محدودیت
بازدید صفحه هر محصول 10 امتیاز یک‌بار برای همیشه
درج دیدگاه برای محصولات 20 امتیاز بدون محدودیت
خرید محصول بسته به محصول بدون محدودیت

🟠 اگه هنوز عضو سایت نشدی با استفاده از دکمه “عضویت | ورود” منوی بالای سایت عضو و وارد شو که بتونی امتیازها رو جمع کنی!

جستجو