BIM به مثابه کالبد انسانی

با این دکمه‌ها می‌تونی این مطلب رو سریع به اشتراک بذاری!

✳️ نقش اطلاعات در مدل BIM را می‌توان به نقش خون در بدن انسان تشبیه نمود. خون، این مایع حیات‌بخش، غذا و اکسیژن را به سلول‌های مختلف در بدن انسان می‌رساند، در ریه‌ها اکسیژن را دریافت کرده و آن را از طریق رگ‌ها به سراسر بدن انتقال می‌دهد. بنابراین خون از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است به‌نحوی که اگر مدت زمان اندکی خون‌رسانی به ناحیه‌ی مغز مختل شود، انسان حیات خود را از دست می‌دهد.

 

✳️ اطلاعات نیز به‌همین‌گونه، نقشی اساسی و حیاتی در فرایند و مدل BIM دارند. به‌طوری که اگر اطلاعات عناصر ساخت را از مدل موسوم به BIM حذف کنیم، چیزی جز تعدادی اجزا و عناصر گرافیکی، تنها برای نمایش باقی نمی‌ماند و دیگر نمی‌توان آن ‌را مدلی با رویکرد BIM نامید. همچنین همان‌طور که اگر خون به‌صورت طبیعی و اصولی گردش نداشته باشد، شاهد بیماری‌ها و نقص در عملکرد بدن خواهیم بود؛ اگر اطلاعات در طی فرایند BIM به‌درستی گردش نداشته باشند، آن پیکره‌‌ی کاری فرایند BIM، کاربرد و پویایی چندانی نخواهد داشت و از رسیدن به اهداف نهایی اتخاذ روش BIM، فاصله‌ی معناداری ایجاد خواهد شد.

ارگان‌های بدن، ذی‌نفعان پروژه!

✳️ حیات انسان در گرو تعامل و همکاری ارگان‌های مختلف بدن از جمله قلب، مغز، کلیه، کبد و غیره است و همگی یک هدف و پروژه را دنبال می‌کنند که همان زنده نگه‌داشتن و حیات انسان است. اگر در این همکاری و تعامل بین ارگان‌ها اختلال و مشکلی بروز کند، چه بسا که به‌منزله‌ی پایان زندگی خواهد بود. 

 

✳️ به‌همین‌گونه در فرایند BIM نیز ضروری است که شاهد همکاری و تعامل مؤثر بین همه‌ی ذی‌نفعان و تیم‌های پروژه باشیم. اگر این ارتباط به‌گونه‌ای اصولی و صحیح انجام نپذیرد و زنجیره‌ی گردش اطلاعات، دچار نقص و اختلال گردد، وجود روند کاری BIM نیز فاقد توجیه بوده و از کارآمدی ساقط می‌شود. بنابراین در مقایسه‌ی‌ دیگری می‌توانیم ارگان‌های مختلف بدن انسان را به ذی‌نفعان یک پروژه در فرایند BIM تشبیه کنیم!

پیکر انسانی، دیسیپلین‌های BIM

✳️ به‌گونه‌ی دیگری نیز می‌توان سیستم‌های بدن انسان را به دیسیپلین‌های (زمینه‌های مهندسی) مختلف مدل BIM تشبیه نمود که در واقع اطلاعات به مثابه خون، در این پیکر جریان می‌یابند و موجب حیات و کارآمدی آن هستند:

مدل معماری: عضلات، ماهیچه‌ها و پوست

مدل سازه: اسکلت و استخوان‌ها

مدل تأسیسات مکانیکی و الکتریکی: ارگان‌های داخلی و سیستم گردش خون و اعصاب مختلف

پویایی و هوشمندی، وجه تشابه نهایی

✳️ مقصود از برشمردن تمام این مشابهت‌ها ذکر این نکته بود که مدل BIM همچون پیکر انسانی دارای حیات، که هوشمند و پویاست، دارای هوشمندی و پویایی است و صرفاً مجسمه‌ و مدلی سه یا چند بعدی از پروژه نیست که فاقد هر گونه اطلاعات و تنها برای نمایش ایجاد شده باشد؛ بلکه جزء به جزء آن حاوی اطلاعات اجزا و عناصر مختلف ساخت است که هوشمندی و پویایی آن را موجب می‌شود.

[cp_modal id="cp_id_a0188"]
دریافت هدیه ویژه
[/cp_modal]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart

با این فعالیت‌ها امتیازها رو کسب کن که به کد تخفیف تبدیلشون کنی!

نوع فعالیت تعداد امتیاز سقف امتیاز
عضویت در سایت 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
تکمیل پروفایل 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
بازدید روزانه سایت 5 امتیاز یک‌بار در روز
مشاهده هر مطلب و آموزش 5 امتیاز بدون محدودیت
درج دیدگاه برای مطالب و آموزش‌ها 10 امتیاز بدون محدودیت
بازدید صفحه هر محصول 10 امتیاز یک‌بار برای همیشه
درج دیدگاه برای محصولات 20 امتیاز بدون محدودیت
خرید محصول بسته به محصول بدون محدودیت

🟠 اگه هنوز عضو سایت نشدی با استفاده از دکمه “عضویت | ورود” منوی بالای سایت عضو و وارد شو که بتونی امتیازها رو جمع کنی!

جستجو