نقش BIM در چرخه‌ی حیات پروژه

با این دکمه‌ها می‌تونی این مطلب رو سریع به اشتراک بذاری!

مزایای پیاده‌سازی بیم را نیز می‌توان در چرخه‌ی حیات پروژه، مورد بررسی قرار داد:

✅ طراحی در بستر فناوری BIM

قابلیت‌های فناوری بیم، فرایند طراحی را ساده‌تر و کارآمدتر می‌سازد. از مزایای عمده‌ی به‌کارگیری روش مدل‌سازی دیجیتالی اطلاعات ساخت در مرحله‌ی طراحی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

🔘 بررسی و تشخیص برخورد و تداخل‌ عناصر مختلف ساختمانی

🔘 بررسی گزینه‌های مختلف طراحی قبل از اجرای پروژه

🔘 تحلیل و آنالیز انرژی مصرفی ساختمان و حصول پایداری

✳️ تشخیص برخوردها (Clash Detection)


در طراحی پروژه‌های ساخت، وقوع تداخل و برخورد ‌عناصر و اجزای مختلف ساختمانی پروژه اعم از معماری، سازه، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی  محتمل است. عامل اصلی چنین برخوردهایی، که منجر به دوباره‌کاری‌ها، اتلاف مصالح ساخت، تولید پسماندها و همچنین افزایش بیش از حد زمان برنامه‌ی ساخت پروژه و هزینه‌ها می‌شود، عدم انطباق‌ها و هماهنگی ضعیف میان رشته‌‌های مختلف طراحی پروژه است.


طرح‌ و نقشه‌های دو بعدی، اغلب در تشخیص این برخوردها کارآمد نیستند. مدل‌های سه بعدی پارامتریک در روش بیم، قادر به تجسم و یکپارچه‌سازی‌ طراحی تیم‌های مختلف پروژه هستند. با پیاده‌سازی بیم قبل از اجرای پروژه، این برخوردها و تداخل‌های احتمالی را می‌توان در مرحله‌ی طراحی پروژه کشف و رفع نمود.

✳️ گزینه‌های چندگانه‌ی طراحی


همان‌طور که ذکر گردید، کاربرد بیم این امکان را فراهم می‌سازد که تمام اجزاء پروژه را به صورت دیجیتالی ساخت، قبل از این که آن‌ها را در سایت پروژه اجرا نمود. بنابراین می‌توان ایده‌ها و گزینه‌های مختلف را از منظر بسیاری از مفاهیم مهندسی، ساختاری و طراحی آزمود و بهینه‌ترین حالت ممکن را در زمینه‌های مختلف برگزید و سپس اجرا کرد.

✳️ تحلیل انرژی مصرفی و مبحث پایداری

 

توسعه‌ی نوآورانه‌ی بیم فرصت‌‌هایی برای حمایت از شیوه‌های ساخت‌وساز سبز فراهم کرده ‌است که به عنوان بیم سبز (Green BIM) طبقه‌بندی می‌شود. ابزارهای مختلف فناوری‌ بیم، قادر هستند انواع تحلیل و آنالیزها را جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی در مراحل مختلف طراحی پروژه، به‌ویژه در مراحل اولیه‌ی طراحی انجام دهند. بنابراین ترکیب بسترهای بیم و استراتژی‌های‌ طراحی پایدار، پتانسیل تولید آلترناتیوهای مصرف انرژی با نتایج بهینه و مطلوب را دارد.

نقش BIM در فاز ساخت و اجرای پروژه

پیاده‌سازی و اتخاذ فرایند BIM در طول مرحله‌ی ساخت و اجرای پروژه‌های عمرانی، مزایایی عمده به همراه دارد. بیم می‌تواند جهت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی فرایند ساخت‌، از جمله نحوه‌ی حرکت ماشین‌آلات مورد استفاده در سایت پروژه و نمایش توالی صحیح عملیات‌های اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. این امر منجر به ایجاد کم‌تر ضایعات و آلودگی‌های محیطی و همچنین دقت بیشتر در نصب و اجرای عناصر مختلف ساخت می‌گردد. استفاده از این فناوری به عنوان یک روش ارتباطی، توانایی تیم‌های اجرایی برای همکاری و هماهنگی بیشتر و مؤثرتر در محل سایت پروژه را بهبود می‌بخشد.

✅ کاربرد BIM در مرحله‌ی بهره‌برداری پروژه

در انواع پروژه‌های اجرایی، ممکن است در طی مراحل ساخت، تغییراتی در پروژه اعمال گردد که بخشی از طرح پروژه‌ی‌ پیش از ساخت نباشند. تیم‌های اجرایی پروژه در محل ساخت‌وساز، ممکن است بسته به شرایط پیش‌بینی نشده سایت، مجبور به تصمیم‌گیری‌های فوری شوند. این تغییرات طراحی، هر چند اندک باشند باید هنگام مرحله‌ی ساخت، در مدل BIM لحاظ و ثبت شوند.

 

تحقق این امر، می‌تواند این اطمینان را بدهد که آن مدل بیم تولید شده در مرحله‌ی طراحی با افزودن این اطلاعات تکمیلی و جدید در هنگام اجرا آپدیت شده است. بنابراین این مدل به‌روزرسانی شده می‌تواند برای نمایش مدل واقعی اجرایی (As-Built) پروژه استفاده شود. در زمان بهره‌برداری پروژه، این مدل بیم می‌تواند برای مدیریت نگهداری و عملیات تعمیر و بازسازی مورد استفاده قرار بگیرد و موجب کاهش هزینه‌ها و زمان عملیات اجرایی در این مرحله گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart

با این فعالیت‌ها امتیازها رو کسب کن که به کد تخفیف تبدیلشون کنی!

نوع فعالیت تعداد امتیاز سقف امتیاز
عضویت در سایت 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
تکمیل پروفایل 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
بازدید روزانه سایت 5 امتیاز یک‌بار در روز
مشاهده هر مطلب و آموزش 5 امتیاز بدون محدودیت
درج دیدگاه برای مطالب و آموزش‌ها 10 امتیاز بدون محدودیت
بازدید صفحه هر محصول 10 امتیاز یک‌بار برای همیشه
درج دیدگاه برای محصولات 20 امتیاز بدون محدودیت
خرید محصول بسته به محصول بدون محدودیت

🟠 اگه هنوز عضو سایت نشدی با استفاده از دکمه “عضویت | ورود” منوی بالای سایت عضو و وارد شو که بتونی امتیازها رو جمع کنی!

جستجو