BIM چی هست و چی نیست؟

با این دکمه‌ها می‌تونی این مطلب رو سریع به اشتراک بذاری!

✅ BIM چه چیزی هست؟

🟠 مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) مجموعه‌ای از سیاست‌ها، فرایندها و فناوری‌هاست که در کنار هم، یک روش و شیوه برای مدیریت اطلاعات پروژه‌های ساخت‌وساز، با استفاده از ابزارها و بسترهای دیجیتالی در طول چرخه‌ی حیات پروژه فراهم می‌کند.

BIM 🟠 یک فرایند تکاملی است که امکان مدل‌سازی، ذخیره‌سازی، تبادل، تلفیق و دسترسی آسان به گروه‌های مختلف اطلاعات مربوط به پروژه‌ی ساخت را فراهم می‌سازد. یک بستر اطلاعاتی یکپارچه که می‌تواند کل چرخه‌ی حیات یک پروژه را پشتیبانی کند.

BIM 🟠 یک بستر به نسبت جدید و کارآمد برای فناوری اطلاعات است که در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از انواع ابزارهای تخصصی (نرم‌افزارها) تحقق می‌یابد. بیم قابلیت‌های متنوعی را با مدل‌سازی داده‌ها و اطلاعات طراحی و ساخت ارائه می‌دهد.

❌ BIM چه چیزی نیست؟

🟠 اگر چه مدل‌های سه بعدی به درک پروژه‌ها کمک شایانی می‌کنند، اما آن‌ها لزوماً واجد شرایط مدل‌های بیم نیستند؛ زیرا نمایش هندسی سه بعدی تنها بخشی از مفهوم BIM است. ابزارهایی که فقط امکان تجسم سه بعدی را با استفاده از عناصر گرافیکی می‌دهند و فاقد اطلاعات اجرایی هستند، نمی‌توانند به عنوان راه‌حل‌های بیم در نظر گرفته شوند؛ زیرا‌ که مدل بیم، یک نمایشگر دیجیتالی غنی از داده‌ها و اطلاعات پروژه است که در مراحل طراحی و ساخت، مشخصات فیزیکی و عملکردی عناصر را دسته‌بندی و مدیریت می‌کند.

🟠 مدل‌ها و تجسم‌های سه بعدی که بر اساس نیازها و اهداف پارامتریک و هوشمند ایجاد نشده‌اند. دسته‌ای از نرم‌افزارها که قادر به ساخت مدل‌های سه بعدی از ساختمان‌ها و پروژه‌های مختلف هستند، عناصر و اجزای پارامتریک و هوشمند را به‌کار نمی‌برند. اگر چه این مدل‌ها بسیار شبیه به مدل‌های تولید شده توسط ابزارهای حوزه‌ی بیم هستند، اما اصلاحات، اعمال تغییرات و به‌روزرسانی یکپارچه‌ی مدل، دشوار و زمان‌بر است و نیاز به توجه و دقت بسیار زیاد کاربران دارد. در این مدل‌ها، از آنجا که‌ سطح کیفیت فنی مدل، صرفاً به توجه و دقت کاربر بستگی دارد اعمال تغییرات احتمالی در روند انجام پروژه، ممکن است منجر به بروز خطاها و ناهماهنگی‌هایی در ارائه گردد. به عبارت دیگر، هرگونه تغییرات، ایجاد و تعبیه‌ی عناصر و اجزای جدید در یک پروژه‌ی در حال انجام، دشوار، زمان‌بر و نیازمند توجه و تمرکز مضاعف است.

🟠 راه‌حل‌ها و ابزارهایی که به صورت خودکار به‌روزرسانی انجام نمی‌دهند. برخی از نرم‌افزارها که در دایره‌ی فرایند بیم جای نمی‌گیرند، هنگام تجدیدنظرها در طراحی و اعمال تغییرات در یک نمای خاص (پلان‌ها، نماها، مقاطع و غیره) به طور هوشمند و خودکار، سایر نماها و گزارش‌ جداول مربوط به پروژه‌ی در حال انجام را به‌روزرسانی نمی‌کنند. در این حالت، کاربر باید بخش‌های مختلف مدل را جهت به‌روزرسانی ناشی از اعمال تغییرات در یک بخش خاص، مورد بررسی قرار دهد و اگر این امر به علت عدم تمرکز و دقت کاربر به نحو کامل و مطلوب صورت نگیرد، موجب بروز خطا و ناهماهنگی در مدل و خروجی آن می‌گردد.

🟠 نرم‌افزارها و راه‌حل‌های سه بعدی که قابلیت مدیریت و دسترسی به پایگاه اطلاعاتی داده‌های مدل را ندارند بخشی از فرایند بیم نیستند. در بسترهای نرم‌افزاری فرایند بیم، پرسپکتیو و نمای سه بعدی پروژه، یکی از راه‌های ممکن برای مشاهده‌ی مجموعه‌ی داده‌ها و اطلاعات تشکیل دهنده‌ی آن پروژه‌ است. بیم روش‌ها و امکانات دیگری نیز برای مشاهده و دسترسی به این داده‌ها و اطلاعات ارائه می‌دهد؛ از جمله لیست‌ها و جداول متره‌ی اقلام. چنانچه کاربر، در یک جدول اقلام پروژه تغییراتی ایجاد کند، بلافاصله این تغییر در تمام مدل پروژه منعکس می‌شود. 

به‌عنوان نمونه، اگر در جدول متره‌ی درب‌های پروژه، عرض یا ارتفاع نوع خاصی از درب که در بخش‌های مختلفی از پروژه استفاده شده است اصلاح شود، بلافاصله حجم سه بعدی درب و ابعاد دو بعدی آن در پلان‌ها، نماها، مقاطع و جزئیات تغییر پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر، از آنجا که بسترهای نرم‌افزاری سه بعدی بیم به مدیریت پایگاه اطلاعاتی یکپارچه‌ای می‌پردازد، تفاوتی ندارد که هنگام انجام اصلاح یا بازبینی اطلاعات، از کدام محیط نمایش اطلاعات استفاده می‌شود. این سیستم باید به‌طور خودکار و دقیق، بخش‌های مختلف مدل پروژه، اعم از تصاویر سه بعدی و دو ‌بعدی، جداول، گزارش‌ها و اسناد را به‌روز و آپدیت کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart

با این فعالیت‌ها امتیازها رو کسب کن که به کد تخفیف تبدیلشون کنی!

نوع فعالیت تعداد امتیاز سقف امتیاز
عضویت در سایت 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
تکمیل پروفایل 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
بازدید روزانه سایت 5 امتیاز یک‌بار در روز
مشاهده هر مطلب و آموزش 5 امتیاز بدون محدودیت
درج دیدگاه برای مطالب و آموزش‌ها 10 امتیاز بدون محدودیت
بازدید صفحه هر محصول 10 امتیاز یک‌بار برای همیشه
درج دیدگاه برای محصولات 20 امتیاز بدون محدودیت
خرید محصول بسته به محصول بدون محدودیت

🟠 اگه هنوز عضو سایت نشدی با استفاده از دکمه “عضویت | ورود” منوی بالای سایت عضو و وارد شو که بتونی امتیازها رو جمع کنی!

جستجو