روند پذیرش BIM

با این دکمه‌ها می‌تونی این مطلب رو سریع به اشتراک بذاری!

✳️ می‌توان روند پذیرش و تصویب فناوری مدل‌سازی اطلاعات ساخت را در قالب یک فرایند پنج مرحله‌ای در نظر گرفت که به شرح این مراحل می‌پردازیم:


🟠 آگاهی (Awareness) 

روند تصویب و پذیرش بیم با آگاهی از وجود این فناوری آغاز می‌گردد. با مطالعه منابع مختلف پیرامون مبحث مدل‌سازی اطلاعات ساخت و همچنین مصاحبه و مشورت با متخصصان این حوزه می‌توان به یک آگاهی نسبی پیرامون موضوع بیم و اهمیت آن در صنعت ساخت‌وساز دست یافت.

 

🟠 تمایل (Intention)

 پس از کسب آگاهی اولیه از موضوع بیم و اطلاع یافتن از مزایا و منافعی که استفاده از این روش کاری برای سازمان‌ها و شرکت‌ها در صنعت ساخت‌ به ارمغان خواهد آورد، قصد و تمایل به اجرا و پیاده‌سازی این نوآوری حاصل و تقویت می‌گردد.

 

🟠 تصمیم (Decision)

 در روند پذیرش و تصویب فناوری بیم نقطه‌ی DoA (Decision of Adoption) یا همان نقطه‌ی تصمیم به اتخاذ شیوه‌ی بیم لحظه‌ای تعیین کننده است که مدیریت سازمان شروع به ایجاد تغییرات لازم در ساختارهای اجرایی می‌کند. این مرحله، آغاز روند پیاده‌سازی است.

 

🟠 پیاده‌سازی (Implementation)

 سازمان پس از نقطه‌ی DoA تحت مرحله‌ی اجرا قرار می‌گیرد و برای پیاده‌سازی بیم در روند کار، با مسائل و موضوعاتی عملی و فنی روبرو می‌شود. بلوغ اجرا و پیاده‌سازی مؤثر بیم در پایان این مرحله رخ می‌دهد و همه چیز برای پذیرش و تصویب روش بیم آماده می‌شود.

 

🟠 تصویب (Confirmation)

پیادهسازی با یک مرحله‌ی تصویب و تأیید دنبال می‌شود که به ادغام و جایگزینی تدریجی شیوه‌های جدید در شیوه‌های موجود روند کاری سازمان اشاره دارد. نقطه‌ی CoA (Confirmation of Adoption) یا همان نقطه‌ی تصویب پذیرش روش جدید، زمانی است که سازمان یا شرکت، به درجه و سطحی خاص از تسلط برای اعمال شیوه و روندهای جدید رسیده است و بعید است که به شیوه‌های قبلی بازگردد.

 

✳️ ممکن است روند پذیرش بیم، در ابتدای مرحله‌ی اجرا و پیاده‌سازی شکست بخورد؛ به عنوان مثال، اگر در سازمان یا شرکت، مقاومت در برابر تغییر بسیار زیاد باشد. همچنین می‌تواند در حین اجرا ناکام بماند؛ به عنوان مثال، اگر سازمان در اجرای تغییر روندها فاقد سرعت لازم باشد و به روش‌های قبلی بازگردد. فرایند پذیرش احتمال دارد پس از اجرا و در طی مرحله‌ی تصویب و تأیید نیز به نتیجه نرسد؛ به عنوان مثال، اگر پیاده‌سازی روش جدید در عمل، نتایج مثبت ملموسی نداشته باشد.

 

✳️ فاکتورهایی همچون، عوامل و زمینه‌های سازمانی، عوامل و زمینه‌‌های خارجی، عوامل انسانی و همچنین عوامل مرتبط با فرایند تغییر، بر اتخاذ روند‌های جدید و تغییر شیوه‌ی کاری سازمان تأثیر می‌گذارند و می‌توانند موجب موفقیت و یا عدم موفقیت در تصویب و پذیرش نوآوری‌هایی همچون BIM ‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart

با این فعالیت‌ها امتیازها رو کسب کن که به کد تخفیف تبدیلشون کنی!

نوع فعالیت تعداد امتیاز سقف امتیاز
عضویت در سایت 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
تکمیل پروفایل 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
بازدید روزانه سایت 5 امتیاز یک‌بار در روز
مشاهده هر مطلب و آموزش 5 امتیاز بدون محدودیت
درج دیدگاه برای مطالب و آموزش‌ها 10 امتیاز بدون محدودیت
بازدید صفحه هر محصول 10 امتیاز یک‌بار برای همیشه
درج دیدگاه برای محصولات 20 امتیاز بدون محدودیت
خرید محصول بسته به محصول بدون محدودیت

🟠 اگه هنوز عضو سایت نشدی با استفاده از دکمه “عضویت | ورود” منوی بالای سایت عضو و وارد شو که بتونی امتیازها رو جمع کنی!

جستجو