کلید واژه‌ی اختصاری LOD

با این دکمه‌ها می‌تونی این مطلب رو سریع به اشتراک بذاری!

✳️ در طی انجام یک پروژه‌ی بیم، حجم و مقدار عناصر و اطلاعات در مدل، از مراحل اولیه‌ی طراحی مفهومی تا به مرحله‌ی ساخت و بهره‌برداری، افزایش می‌یابد و مدل به تدریج، تکامل و توسعه می‌یابد. این تکامل را سطح توسعه (Level of Development) و یا سطح تعریف (Level of Definition) می‌نامند.

 

✳️ در استاندارد مربوط به بریتانیا (PAS 1192-2:2013) واژه‌ی اختصاری LOD برای عبارت

سطح تعریف (Level of Definition) کاربرد دارد و شامل دو جنبه می‌شود:

🔘 سطح جزئیات مدل (Level of Model Detail: LOD) که به هندسه و عناصر گرافیکی در مدل سه بعدی مرتبط است.

🔘 سطح اطلاعات مدل (Level of Model Information: LOI) که به مشخصات و داده‌ها در مدل سه بعدی مرتبط است که غیرگرافیکی هستند.

بنابراین در این‌جا ترکیب سطح جزئیات (LOD) و سطح اطلاعات (LOI)، سطح تکامل و تعریف مدل را تشکیل می‌دهند که در 7 سطح از عدد 1 تا 7 دسته‌بندی شده است.

 

✳️ مؤسسه معماران آمریكا (AIA) در سند شماره‌ی 202 خود، عبارت سطح توسعه (Level of Development) را به‌کار می‌برد و به پنج سطح تکامل مدل، اشاره دارد که عبارتند از: 100-200-300-400-500. هر عدد نشان دهنده‌ی افزایش میزان داده‌های گرافیکی و غیرگرافیکی در سرتاسر جدول زمانی پروژه است.

 

✳️ همچنین گروه BIMForum در راهنمای خود، سطح تکامل مشخصات را در پنج سطح تعریف کرده است که عبارتند از: 100-200-300-350-400. این راهنما نیز بیشتر بر مفهوم سطح توسعه (Level of Developmnet) تأکید دارد و به طور معمول سالانه به‌روزرسانی می‌شود که از آدرس اینترنتی به نشانیhttps://bimforum.org/lod  به صورت رایگان قابل دریافت است و مطالعه آن توصیه می‌گردد.

✅ تعریف سطوح توسعه‌ی مدل

در زمینه‌ی فعالیت حرفه‌ای و خدمات BIM که در ایران عرضه می‌شود، اغلب از تعاریف AIA و BIMForum برای معرفی سطوح توسعه مدل استفاده می‌گردد. بنابراین به بررسی LOD از این منظر می‌پردازیم:


🟠 طراحی مفهومی: LOD 100

پروژه‌ی مورد نظر برای ساخت و اجرا، نیازسنجی و امکان‌سنجی شده و کانسپت طرح به‌صورت ابتدایی و ساده مطرح و ترسیم می‌گردد.


🟠 طراحی شماتیک: LOD 200

فرم‌ها و احجام پروژه، طراحی می‌شوند، ولی ابعاد، اندازه و مشخصات مصالح به صورت بسیار دقیق و با جزئیات مشخص، مطرح نیست که اغلب در بازار کار و فعالیت حرفه‌ای به این مرحله، فاز یک طراحی گفته می‌شود.


🟠 طراحی فنی: LOD 300

در این مرحله، طرح توسعه‌ی بیشتری‌ می‌یابد و مشخصات فنی عناصر و اجزای ساختمانی پروژه و همچنین ابعاد و اندازه‌ی دقیق و اجرایی آن‌ها در مدل اجرایی پروژه ثبت می‌شوند. بیشترین هماهنگی‌های مربوط به یکپارچه‌سازی مدل‌های معماری، سازه و تأسیسات پروژه در این مرحله انجام می‌پذیرد و تداخلات و برخوردهای احتمالی عناصر مدل‌های مختلف ذکر شده، شناسایی و برطرف می‌شوند که به اصطلاح Clash Detection گفته می‌شود.


🟠 مستندات طراحی: LOD 350

پس از رفع مسائل مربوط به هماهنگی بین رشته‌ها و یکپارچگی مدل اجرایی، نوبت به تولید مدارک، نقشه‌های اجرایی و جزئیات است که باید با استفاده از مدل اجرایی موجود، تهیه شده و به مجری پروژه تحویل داده شوند. ممکن است این سطح توسعه‌ی با مرحله‌ی قبل ادغام شده و تحت عنوان LOD 300 مطرح ‌شود که شامل تولید مدل اجرایی یکپارچه به همراه نقشه‌ها و جزئیات است و اغلب در بازار کار حرفه‌ای، مرحله‌ی فاز دو طراحی گفته می‌شود.


🟠 ساخت و اجرا: LOD 400

مربوط به مرحله‌ی ساخت و نصب اجزا و عناصر ساختمانی پروژه است که اغلب توسط تیم اجرایی پروژه، با استفاده از مدل، جزئیات دقیق عناصر و اجزا تحت عنوان نقشه‌های کارگاهی (Shop Drawing) تولید می‌شوند و به اجرا می‌رسند. به این مرحله، فاز سوم طراحی و ساخت نیز ممکن است گفته ‌شود.


🟠 مدل چون‌ساخت: LOD 500

در طی مرحله‌‌ی ساخت پروژه، ممکن است تغییراتی در مدارک و نقشه‌های اجرایی، بنابر شرایط سایت و سایر دلایل به وجود آید. اگر پس از اتمام ساخت پروژه، مدل سه بعدی بیم، مطابق با مشخصات نهایی پروژه‌ی ساخته شده، هماهنگ و به‌روزرسانی شود در واقع دارای سطح توسعه‌ی 500 است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart

با این فعالیت‌ها امتیازها رو کسب کن که به کد تخفیف تبدیلشون کنی!

نوع فعالیت تعداد امتیاز سقف امتیاز
عضویت در سایت 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
تکمیل پروفایل 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
بازدید روزانه سایت 5 امتیاز یک‌بار در روز
مشاهده هر مطلب و آموزش 5 امتیاز بدون محدودیت
درج دیدگاه برای مطالب و آموزش‌ها 10 امتیاز بدون محدودیت
بازدید صفحه هر محصول 10 امتیاز یک‌بار برای همیشه
درج دیدگاه برای محصولات 20 امتیاز بدون محدودیت
خرید محصول بسته به محصول بدون محدودیت

🟠 اگه هنوز عضو سایت نشدی با استفاده از دکمه “عضویت | ورود” منوی بالای سایت عضو و وارد شو که بتونی امتیازها رو جمع کنی!

جستجو