موانع پیاده‌سازی BIM

با این دکمه‌ها می‌تونی این مطلب رو سریع به اشتراک بذاری!

✳️ از موانع عمده و اصلی پیاده‌سازی BIM می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


✅ عدم نگرش صحیح به رویکرد BIM

ممکن است گروهی از افراد و سازمان‌ها، درک صحیح و جامعی از ابعاد، میزان کارایی واقعی و مزایای سرمایه‌گذاری بلندمدت در پیاده‌سازی فناوری بیم را نداشته باشند. مدیران این سازمان‌ها لازم است با اصلاح دیدگاه و نگرش خود‌ نسبت به فناوری بیم، آن را به عنوان یک گزینه‌ی اختیاری و مازاد بر برنامه‌ی کاری تلقی نکنند و به ارزش حیاتی این روند جدید و سیستم مشارکتی پی ببرند. حرکت به سمت پذیرش و کاربرد فناوری بیم در سازمان‌ها به نوعی، سرمایه‌گذاری برای آینده‌ی کاری و حرفه‌ای است. این امر، سازمان‌های پیشرو در این فناوری را کانون توجه متخصصین صنعت ساخت قرار داده و همچنین یک مزیت رقابتی نسبت به سایر سازمان‌ها ایجاد می‌کند.

 

✅ هزینه‌‌ی سنگین تغییر روندهای موجود

ایجاد تغییر در روند انجام وظایف کاری و روی آوردن به سیستم جدید تحویل پروژه، می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های جاری گردد که یکی از دلایل عمده‌ی امتناع افراد و سازمان‌ها برای پیاده‌سازی فناوری بیم است. اغلب دفاتر و شرکت‌های فنی مهندسی در زمره‌ی SMEs قرار می‌گیرند و تعداد کارمندان کمی دارند. این بدان معنی است که تهیه‌ی بسترهای نرم‌افزاری جدید، به‌روزرسانی سیستم‌های سخت‌افزاری و آموزش‌های تخصصی مورد نیاز، سرمایه‌گذاری اولیه‌ی پر هزینه‌ای برای این سازمان‌ها محسوب می‌شودمییدست. در نتیجه ممکن است ترجیح دهند که بدون صرف هزینه و زمان مازاد برای تغییر روندهای اجرایی، به سیستم‌های کاری موجود خود پایبند باشند. 

 

✅ مقاومت اعضای سازمان در برابر تغییر

گاهی بسیاری از کارمندان سازمان که مدت‌ها به روش ثابتی از کار و فعالیت عادت داشته‌اند، تمایل چندانی به تغییر شیوه‌ی کاری خود ندارد و استفاده از فناوری بیم را ضروری نمی‌بینند و ممکن است در برابر تغییر از خود مقاومت نشان دهند. علاوه بر این موضوع، یادگیری مباحث فنی بیم و پیاده‌سازی آن‌ها به وقت و تلاش مضاعفی نیاز دارد که کارمندان برای انجام آن، حقوق و مزایای بیشتری دریافت نمی‌کنند! اجرا و پیاده‌سازی بیم در ابتدا ممکن است به تلاش اولیه‌ی زیادی نیاز داشته باشد اما در بلندمدت می‌توان نتایج مثبت حاصل از آن را مشاهده کرد.

 

✅ تصور عدم ارتباط بیم با فعالیت سازمان

تصور بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط، مبنی بر این که فناوری بیم در واقع به نوع کار و فعالیت آن‌ها ارتباطی ندارد و پروژه‌های در دست انجام شرکت به اندازه‌ای بزرگ و پیچیده نیستند که نیازی به استفاده از این شیوه‌ی کاری را داشته باشند. بسیاری ممکن است معتقد باشند که کاربرد فناوری بیم محدود به پروژه‌های بزرگ و عمرانی است؛ در حالی ‌که ایده‌ی درستی به نظر نمی‌رسد. حتی پروژه‌های به ظاهر غیرپیچیده و ساده، هر اندازه کوچک مقیاس هم که باشند، می‌توانند از فناوری بیم در امور برنامه‌ریزی‌ و طراحی و ساخت بهره‌ ببرند. این نوع پروژه‌ها در بطن خود می‌توانند پیچیدگی‌های زیادی را به‌همراه داشته باشند که به‌کمک اجرای بیم می‌توان بسیاری از مسائل و مشکلات بالقوه‌ی اجرا و طراحی را شناسایی و برطرف نمود.


✅ فقدان دانش تخصصی در زمینه‌ی BIM

در بسیاری از شرکت‌ها و دفاتر مهندسی، فقدان تسلط کافی به دانش تخصصی بیم و عدم آشنایی با استانداردها و پروتکل‌های اجرایی پیاده‌سازی بیم موجب دشواری‌هایی بر سر راه استفاده مؤثر از بیم و تعریف نقش‌ها و مسئولیت‌ها می‌گردد که نیازمند اتخاذ یک سری استراتژی‌‌ها و تمهیدات عملی در این زمینه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart

با این فعالیت‌ها امتیازها رو کسب کن که به کد تخفیف تبدیلشون کنی!

نوع فعالیت تعداد امتیاز سقف امتیاز
عضویت در سایت 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
تکمیل پروفایل 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
بازدید روزانه سایت 5 امتیاز یک‌بار در روز
مشاهده هر مطلب و آموزش 5 امتیاز بدون محدودیت
درج دیدگاه برای مطالب و آموزش‌ها 10 امتیاز بدون محدودیت
بازدید صفحه هر محصول 10 امتیاز یک‌بار برای همیشه
درج دیدگاه برای محصولات 20 امتیاز بدون محدودیت
خرید محصول بسته به محصول بدون محدودیت

🟠 اگه هنوز عضو سایت نشدی با استفاده از دکمه “عضویت | ورود” منوی بالای سایت عضو و وارد شو که بتونی امتیازها رو جمع کنی!

جستجو