تدارک بستر عملیاتی BIM

با این دکمه‌ها می‌تونی این مطلب رو سریع به اشتراک بذاری!

✳️ به‌هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب نرم‌افزارها و بسترهای لازم جهت پیاده‌سازی فناوری بیم، علاوه بر توجه به نظرات اعضای تیم مستقر در سازمان و یا شرکت، در صورت امکان از نظرات و پیشنهادات مشاوران و متخصصان خارج از سازمان که تجربه‌ی عملی در این زمینه دارند نیز بهره‌مند شوید.

 

✳️ علاوه بر بحث و گفتگو با ارائه‌دهندگان خدمات نرم‌افزاری، مشورت با سایر شرکت‌ها و سازمان‌های موفق در این زمینه را نیز مدنظر داشته باشید که با روندها و روال کاری و همچنین ابزارهای مورد استفاده‌ی آن‌ها نیز آشنایی پیدا کنید. وبینارها، شبکه‌های اجتماعی، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی همگی گزینه‌های خوبی برای انجام تحقیقات شما پیرامون این موضوع هستند. بهتر است در انتخاب نرم‌‌افزارها و بسترهای مورد نیاز برای پیاده‌سازی بیم، این نکات را به یاد داشته باشید:

 

🟠 راه‌حل‌ها: با وجود ادعای برخی شرکت‌های مختلف تولیدکننده‌ی نرم‌افزارهای مورد استفاده در فرایند بیم، موفقیت در به انجام رساندن فرایند اجرا و پیاده‌سازی بیم، نیازمند مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها و ابزارهای مختلف برای رسیدن به نتایج مورد نظر است. زیرا که اغلب، هیچ بستر نرم‌افزاری به تنهایی قادر نیست که تمام نیازهای مدل‌سازی، مدیریت و آنالیز اطلاعات را در یک پروژه پشتیبانی کند.

 

🟠 سرمایه‌گذاری: فراهم ساختن زیرساخت‌های اجرایی لازم، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، آموزش و استخدام کارمندان متخصص، می‌تواند در مجموع هزینه‌های زیادی را برای سازمان در پی داشته باشد. باید توجه داشت که بازگشت این سرمایه و بودجه‌ی صرف شده، اغلب در بلندمدت محقق خواهد شد. همچنین برای صرفه‌جویی در منابع مالی، می‌توان از برخی ابزارهای رایگان نیز بهره برد.

 

🟠 نسخه‌ی نرم‌افزارها: نسخه‌گذاری نرم‌افزارهای رایانه‌ای روشی برای دسته‌بندی ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها به هنگام توزیع و انتشار است. نرم‌افزارها اغلب به صورت مرتب به‌روزرسانی شده و نسخه‌های جدید آن‌ها منتشر می‌شوند. باید اطمینان حاصل کنید که کل تیم از نسخه‌ای واحد استفاده می‌کنند که قابلیت تبادل و همکاری لازم را فراهم می‌کند. رویکرد openBIM را نیز مدنظر داشته باشید که فرمت‌های باز فایل بیم می‌توانند در زمان ضرورت، بسیار مورد استفاده قرار بگیرند.

 

🟠 مدیریت: جهت ساماندهی به امور مربوط به مباحث تخصصی نرم‌افزاری، تعیین فرد یا تیم مسئول در این زمینه به هنگام اجرا و پیاده‌سازی فناوری بیم ضروری خواهد بود.

 

✳️ جهت تعیین روندها و فعالیت‌هایی که برای اجرا و پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز بیم در قالب بسترهای نرم‌افزاری لازم است، با تیم خود همراه شوید و نیاز آن‌ها را برای مواردی چون سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه‌ی ارتباطی و محل ذخیره‌ی داده‌ها به‌خوبی تأمین کنید؛ به‌نحوی که بتوانید همیشه به مدل اطلاعاتی، دسترسی آسان داشته باشید. نرم‌افزارهای مورد استفاده به طور معمول سالیانه به‌روزرسانی می‌شوند و نسخه‌های جدید آن‌ها عرضه می‌شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که هرگونه ارتقای بسترهای نرم‌افزاری و سیستم عامل در طول پروژه، مسئله‌ی خاصی را ایجاد نمی‌کند.

 

✳️ در کانون اجرایی فرایند بیم یک بستر و فضای دیجیتالی اشتراکی برای داده‌ها و اطلاعات پروژه‌ی مورد نظر به‌نام (Common Data Environment) CDE  وجود دارد که باید مرکز توجه امور فنی و نرم‌افزاری قرار گیرد. اگر این عنصر ضروری به خوبی تأمین نگردد قطعاً نمی‌توان چندان انتظار داشت که همه‌ی چیز مطابق روند کاری بیم پیش برود. CDE فضای دیجیتالی یکپارچه‌ای است که اطلاعات پروژه در آن تجمیع شده و با تمهیداتی در بین ذی‌نفعان و تیم‌های پروژه (طراح، کارفرما، پیمانکار، مشتری و غیره) به اشتراک گذاشته می‌شود. آن را به‌عنوان منبع واحد داده‌ها و اطلاعات به‌روز شده‌ی پروژه، در نظر بگیرید. 

1_BcxSEgq_qd3x0SPt7FWzHw

✳️ به‌طور معمول، فردی که مدیریت تیم اجرا و پیاده‌سازی بیم را بر عهده دارد، تصمیم‌ خود در مورد نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پروژه را در مشورت با تیم اجرایی اتخاذ می‌کند. در حال حاضر برخی نرم‌افزارها قابلیت انجام کار و تبادل اطلاعات را در یک فضای دیجیتالی اشتراکی (فضای ابری یا Cloud که همان CDE گفته می‌شود) دارند و ضروری است که در ملاحظات خود این نکته‌ مهم را نیز مدنظر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید هر راه‌حلی که انتخاب می‌کنید، برای نیازهای همکاری و تعامل تیم اجرایی بیم مناسب است و شما راه به اهداف تعیین شده نزدیک‌تر می‌سازد.


✳️ ضروری است که در اسرع وقت و قبل از شروع پروژه‌ی مورد نظر، امور فنی مرتبط با بسترها و زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی را به انجام برسانید. اقدامات شما ممکن است شامل به‌روزرسانی و نصب نرم‌افزارهای منتخب و همچنین رفع نیازهای فنی شبکه‌ی ارتباطی از لحاظ تأمین سرعت کافی جهت انتقال داده‌ها باشد. با انجام هماهنگی و اطلاع‌رسانی در این باره، با کمترین اخلال در روند امور روزمره‌ی سازمان، برنامه‌ی مورد نظر برای فراهم ساختن امکانات را دنبال کنید و پیش ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart

با این فعالیت‌ها امتیازها رو کسب کن که به کد تخفیف تبدیلشون کنی!

نوع فعالیت تعداد امتیاز سقف امتیاز
عضویت در سایت 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
تکمیل پروفایل 20 امتیاز یک‌بار برای همیشه
بازدید روزانه سایت 5 امتیاز یک‌بار در روز
مشاهده هر مطلب و آموزش 5 امتیاز بدون محدودیت
درج دیدگاه برای مطالب و آموزش‌ها 10 امتیاز بدون محدودیت
بازدید صفحه هر محصول 10 امتیاز یک‌بار برای همیشه
درج دیدگاه برای محصولات 20 امتیاز بدون محدودیت
خرید محصول بسته به محصول بدون محدودیت

🟠 اگه هنوز عضو سایت نشدی با استفاده از دکمه “عضویت | ورود” منوی بالای سایت عضو و وارد شو که بتونی امتیازها رو جمع کنی!

جستجو